
Miért fontos egy weboldal rendszeres karbantartása?
Tartalomjegyzék
Amikor elkészül a weboldalad
Hosszas előkészület, egyeztetés, szövegírás, gondos képválogatás után elkészült a weboldalad, amibe sok időt és pénzt fektettél. Az eredménnyel is elégedett vagy, gyönyörű, egyedi, minden ott van rajta, amit csak szerettél volna. Végre fellélegezhetsz. Legalábbis a legtöbben ezt gondolják.
Pár hónap múlva azonban jöhetnek az első jelek: egyre több a “piros” jelzés az oldalad adminfelületén, a WordPress és több bővítmény is frissítést kér. Ezt azonban csak akkor látod, ha egyáltalán belépsz az admin-ba… Kívülről lehet, hogy csak annyit érzékelsz, hogy belassult az oldal, valami nem működik vagy -rosszabb esetben. egy ijesztő hibaüzenet fogad a kezdőképernyőn angolul…
Ilyenkor jön a pánik, a segítő szándékú, de informatikában kevésbé jártas ismerős, a kétségbeesett keresgélés a Facebook-csoportokban, a Googel-ben, különböző IT-fórumokon, vagy a chatGPT… és a remény, hogy valaki majd „megcsinálja”…
Egy weboldal nem egy egyszeri projekt, hanem egy élő rendszer, ami időnként törődést igényel: a stabil működéséhez rendszeres karbantartásra van szükség.
Mit jelent a karbantartás valójában?
Sokan azt gondolják, hogy a weboldal karbantartása annyit jelent: „frissítettem a WordPresst és a plugineket”. De valójában ez sokkal összetettebb és ennél sokkal fontosabb.
A karbantartás azt jelenti, hogy rendszeresen és tudatosan figyelsz a weboldalad működésére, állapotára, biztonságára és sebességére.
Ez a háttérmunka biztosítja, hogy a látogatók mindig elérjék az oldalad, hogy biztonságban legyenek az adataid, gond nélkül tudj új tartalmat hozzáadni, változatni valamin és hogy az oldal hosszú távon is teljes értékű online eszköz maradjon.
A karbantartás részei többek között:
- Biztonsági mentések készítése: havonta, hetente vagy akár naponta, az oldal jellegétől függően
- WordPress, sablon és bővítők frissítése: ezek nem csak új funkciókat tartalmaznak, hanem sokszor biztonsági réseket zárnak le, hibákat javítanak ki.
- Hibakeresés és funkciótesztelés: például: működik-e még a kapcsolatfelvételi űrlap? A kereső? A mobilmenü?
- Teljesítmény-optimalizálás: gyorsaság, képtömörítés, gyorsítótár-beállítások, mobilbarát tesztek.
- Spam-kommentek és felesleges adatok törlése: ezek lassítják a rendszert, és el is áraszthatják az adminfelületet
- Technikai SEO-karbantartás: elavult linkek, sitemap frissítése, hibás átirányítások kezelése
Egyfajta digitális szervizelés, ahol nem csak problémákat orvosolunk, hanem mindent megteszünk, hogy meg is előzzük azokat.
Mi történik, ha ezt elhanyagolod?
A weboldalak többsége nem egyik napról a másikra „romlik el”. A problémák lassan gyűlnek fel, szinte észrevétlenül. Először csak lassabb az oldal. Aztán nem frissül a tartalom. Végül egy nap nem tölt be. Vagy ami még rosszabb: feltörik.
A karbantartás hiánya komoly következményekkel járhat:
- Veszíthetsz a Google-helyezésedből, ha az oldal lassú, nem mobilbarát, vagy technikai hibákat tartalmaz
- Biztonsági kockázatoknak teszed ki magad, ha nem frissíted időben a plugineket, sablonokat
- Az ügyfeleid elveszíthetik a bizalmukat, ha nem működik egy kapcsolatfelvételi űrlap vagy hibás linkekre kattintanak
- A javítás drágább és időigényesebb lehet, mint a rendszeres karbantartás
- Nem tudsz fejleszteni, ha az alapok nem stabilak
- Ráadásul a biztonsági mentés hiánya olyan, mintha nem lenne lakásbiztosításod, amire lehet, hogy sosem lesz szükséged, de ha mégis, akkor életmentő lehet.
“Értem, de mégis mikor foglalkozzak ezzel? Különben is, nem értek hozzá…”
A legtöbb vállalkozó elfoglalt. Teljesen érthető, ha nem tudsz vay nem akarsz időt, figyelmet és energiát fordítani arra, hogy havonta, párhavonta végignézd az adminfelületet, hibakeresést végezz, gyorsaságot mérj, biztonsági mentést készíts. És persze lehet, hogy nem is a kedvenced ez a terület. Nem is feltétlenül a te feladatod kell legyen és nem kell mindenhez értened. Vannak szakemberek, akik leveszik a válladról ezt a terhet. Például én 🙂
Mit kapsz tőlem rendszeres karbantartás címén?
- folyamatos biztonsági és technikai felügyelet
- gyors reagálás, ha bármi történik az oldallal
- javaslatok, ha valamit fejleszteni vagy frissíteni kell
- személyes kapcsolattartás, nem egy ügyfélszolgálat, hanem egy ember, aki ismeri az oldalad
Amit te ezalatt csinálsz?
Dolgozol az ügyfeleiddel, építed a márkádat, és nyugodtan alszol. A weboldalad pedig működik: gyorsan, biztonságosan, stabilan.
Ha elekadtál, nem tudsz vagy nem is akarsz ezzel foglalkozni, vedd fel velem a kapcsolatot.